Kodėl daugelis jachtų ir kruizinių laivų yra balti, o štai krovininiai laivai būna pačių įvairiausių spalvų?

Konteineriniai krovininiai laivai ir tanklaiviai būna žali, mėlyni, juodi, pilki ir taip toliau. Atrodo, kad spalvos jiems parenkamos visiškai atsitiktinai ir tai yra logiška – juk dažai yra skirti apsaugoti metalą, o grožis yra skonio reikalas. Tačiau kodėl tuomet kruiziniai laivai ir jachtos dažniausiai būna balti? Pasirodo, priežasčių yra daugiau nei viena.

 

Tikriausiai vieną iš priežasčių galite įvardinti labai greitai – taip sutaupoma oro kondicionavimui skiriama energija. Kruiziniai laivai ir jachtos dažniausiai plaukioja ten, kur šilta. Dauguma kruizinių laivų keleivių būna pagyvenę žmonės, kuriems tiesiog norisi pamatyti šiltus kraštus, palmes ir saulėtus paplūdimius. Balta spalva atspindi saulės šviesą, todėl korpusas ir kajutės taip stipriai neįkaista. Krovininiams laivams tai nėra taip svarbu, nes jais keliaujantys žmonės dirba, o nesiilsi ir jų tiesiog yra mažiau.

Tačiau negalima atmesti ir psichologinės reikšmės. Balta spalva labiau traukia akį ir atrodo įspūdingai. Šie laivai visada atrodo nepriekaištingi švarūs ir išsiskiria iš mėlyno jūros bei dangaus fono. Jie kelia šventinę nuotaiką ir padeda keleiviams pajusti atostogų dvasią. Tuo tarpu krovininiai laivai dirba kitokį darbą ir jiems išvaizda toli gražu nėra tokia svarbi. Balti dažai yra brangesni, todėl jie tiesiog nėra verti investicijos, o ir švara krovininiai laivai nepasižymi.

Tačiau jachtos turi ir kitų priežasčių būti baltomis. Daugelis jų yra gaminamos iš stiklo pluošto. Į specialią formą pirmiausia liejamas gelinis epoksidinės dervos sluoksnis. Spalva jau yra įmaišoma į jį ir šis sluoksnis tampa išoriniu korpuso paviršiumi.

 

Balta jachtų spalva slepia stiklo pluošto nelygumus 
©Jonathan Palombo (CC BY 2.0) | commons.wikimedia.org

 

Žinoma, į dervą būtų galima įmaišyti ir kitokios spalvos pigmento. Tačiau tai jau būtų specifinis užsakymas ir kainuotų daugiau. Formos paruošimas ir taip užtrunka, tačiau jei skirtingos dalys būtų skirtingų spalvų, formas reikėtų ruošti dar ilgiau. Taigi, pagaminamos baltos jachtų ir katerių dalys, kurias paskui galima dažyti. Tačiau dažai niekada nebūna tokie tvirti kaip tas baltas epoksidinės dervos sluoksnis.

Kai kurie automobiliai taip pat yra gaminami iš stiklo pluošto. Tačiau jis yra gruntuojamas ir dažomas jau po išėmimo iš formos. Toks procesas laivams nėra labai tinkamas, nes sūrus vanduo tokius dažus greitai nugraužtų. Kartu balta spalva maskuoja paviršiaus nelygumus ir smulkius trūkumus.

Tačiau nereikėtų sakyti, kad visi kruiziniai laivai ir jachtos yra balti. Yra daugybė ir kitų spalvų laivų. Nors balta spalva yra praktiška, savininkui panorėjus laivas gali būti ir juodas ar mėlynas. Dažnai laivininkystės kompanijos turi tradicines spalvas, o kartais jos tiesiog nori, kad skirtingi laivai turėtų skirtingas spalvas.

 

„Queen Mary 2“ – tikrai ne visi kruiziniai laivai yra balti 
©Ahecht (CC BY-SA 4.0) | commons.wikimedia.org

 

Na, o karinių laivų spalva yra kamufliažinė – pilkai melsva. Taip ji susilieja su dangaus fonu, o laivas yra sunkiau pastebimas tiek iš kitų laivų, tiek iš oro. Pagrindinė tokio kamufliažo užduotis iš tiesų yra užmaskuoti laivo siluetą ir neleisti atpažinti laivo tipo, apsunkinti atstumo skaičiavimą iki jo

Technologijos.lt

Patiko straipsnis? Pasidalinkite su draugais tinkluose!