VARTOTOJIŠKUMAS
lapkričio 20, 2015

Ištekėti už viršelio

Ištekėti už viršelio

Glamūro pasaulis pasiekė absoliučią pergalę. Svarbiausiu kriterjumi renkantis gyvenimo draugą, galutinai tapo išorinis grožis.

Kaip byloja tyrimai, tarp svarbiausių būsimo sutuoktinio savybių 69% vyrų įvardijo patrauklumą, 48% seksualumą ir 31% ištikimybę. Tradicinės geros žmonos savybės, tokios kaip meilė vaikams, gerumas, švelnumas – šiandien domina ne daugiau kaip 20%.

Moterys solidarios su vyrais, vertindamos savo šansus į gerą santuoką. Jų nuomone, sukurti šeimą joms padės grožis, seksualumas, tačiau vietoje ištikimybės jos paminėjo meilę vaikams.

Pasirinkimas, kuris pagrįstas išoriniu patrauklumu – tai partnerės rinkimasis keliems vakarams. Santuokoje patrauklumas vaidina antraeilį vaidmenį, o neužmaskuotas agresyvus seksualumas gali netgi trukdyti. Juk būsimos žmonos grožis ir merginos vienkartiniam seksui grožis – visiškai skirtingi vyrui dalykai“. – teigia psichoterapeutai ir seksologai.

Tačiau žurnalų viršelių peršami grožio idealai vis tiek daro įtaką vyrų skoniui. Ypač jaunų vyrų. Tie, kuriems dabar apie trisdešimt, augo aktyvios top-modelių standartų propagandos fone. Ir daugeliui šios kartos atstovų viskas, kas netelpa žurnalinių etalonų rėmuose, atrodo nepatrauklu.

Moterys, savaime aišku, norėdamos patikti, iš visų jėgų kopijuoja glamūriškas gražuoles. Tačiau pradėjusios žaisti pagal šias taisykles, jos pačios save įvaro į aklavietę – rungtynėse su retušuotais žurnaliniais modeliais nugalėtojas aiškus iš anksto: „Netgi savimi pasitikinčios moterys pradeda jausti stiprų diskomfortą, matydamos idealių gražuolių vaizdus. Lygina save su modeliais ir aktorėmis ir, įsitikinusios, kad pralošia joms, pradeda kompleksuoti ir pergyventi“ – teigia psichoterapijos ir klinikinės psichologijos instituto gydytoja psichoterapeutė Oksana Deren. – „Savo ruožtu, reikalavimai savo išrinktosios išvaizdai pas daugumą šiuolaikinių jaunuolių yra nepateisinamai užkelti“.

„Šiandien vyrų galvose vyksta idealios moters vaizdinio deformacija. Mano praktikoje nereti atvejai, kai žmogus negali susirasti sau mylimosios dėl to, kad lyginant su sąmonėje įsišaknijusiu idealios žmonos paveikslu, realios merginos smarkiai pralošia“ – užbaigia Deren.

Psichologės Erin Heton duomenimis, per pastaruosius 40 metų įvyko „vizualinių vaizdinių sprogimas“, kas iškraipė normalaus moteriško seksualumo suvokimą. Kaip pavyzdį tyrinėtoja išnagrinėjo populiarų žurnalą Rolling Stone. Jeigu septintame dešimtmetyje apie 11% vyrų ir 44% moterų atvaizdų viršeliuose turėjo erotinę potekstę, tai XXI amžiaus pradžioje jau 17% vyrų ir 83% moterų puikavosi viršelyje agresyvaus seksualumo pavidalu. Ir būtent šie žurnalo numeriai buvo išperkami greičiausiai.

Tuo pat metu jaunų ir seksualiai patrauklių merginų atvaizdų perteklius baigėsi tuo, kad vyrai liovėsi laikyti pusiau apsinuoginusias moteris ekrane ar nuotraukose žmogiškomis būtybėnmis. Smegenų skenavimo rezultatai rodo, kad vyrų reakcija į tas nuotraukas panaši į reakciją į negyvus daiktus. Taip kad išvada, kurią padarė profesorė Siuzen Fiske iš Prinstono, peršasi savaime: iššaukiantį moterų seksualumą suvokia arba kaip geismo objektą, arba kaipo sėkmingumo atributą. Be to, ir į paprastas merginas po erotiškų nuotraukų peržiūros vyrai žvelgia jau kitaip. Pavyzdžiui, amerikiečių psichologas Duglas Kenrikas atrado natūralaus grožio nuvertinimo, lyginant jį su glamūriškais vaizdais, efektą.

Vyrams, žiūrinėjantiems žurnalines gražuoles, paprastos moterys, netgi nuosavos žmonos pradėjo atrodyti mažiau patrauklios. Iš 10 balų pagal patrauklumo skalę glamūro mėgėjų žmonos gaudavo 6, kai tuo tarpu vyrai iš kontrolinės grupės vertino savo žmonų išvaizdą mažiausiai 8 balais.

Psichologai aiškina šį reiškinį tuo, kad moters paveikslas vyrui yra svetimas ir nesuprantamas. Ir jaunas vyriškis, netgi suprasdamas protu, kokias galimybes sutekia Fotošopas, vis tiek pasąmonės lygmenyje priima glamūrišką paveiksliuką be jokio kritiško apmąstymo. Be to, jeigu anksčiau propaguojamų gražuolių buvo nedaug – Merlin Monro, Sofi Loren ir dar tuzinas, tai dabar gražių moteriškų veidų ir figūrų gausa internete auga geometrine progresija. Kur bepažvelgsi – pamatysi „deivę“. Štai ir susidaro absoliučiai melagingas įspūdis, kad pasaulis užtvindytas idealiomis merginomis su putliomis lūpomis ir kojomis iki pažastų.

Su idealaus vyro vaizdiniu nutiko maždaug tas pats, tik gerokai žiauriau. Susilyginusios pagal atlyginimų dydį ir užimamus postus su vyrais, moterys nevalingai perima vyrišką elgesio modelį, tame tarpe ir renkantis partnerį ir žvelgdamos į vyrą kaip į papildomą sėkmingos ponios aksesuarą. Toks požiūris į vyrą šalies mastu užfiksuotas pirmą kartą. Juk jeigu merginos grožis visada vaidino tegu ir ne pirmaeilį, bet vis tiek labai svarbų vaidmenį renkantis nuotaką, tai vyro rinkimasis pagal jo raumenų dydį ar pilvo presą – beprecedentinis reiškinys bet kokioje visuomenėje, kuri bent truputėlį pažengė toliau už pirmykštę santvarką.

Dar prieš dešimt metu, aprašinėdamos idealų gyvenimo draugą, tarp pirmaeilių reikalavimų mūsų moterys išskirdavo vyro sugebėjimą aprūpinti šeimą, jo protą ir ištikimybę. Dabar damas labiau domina fizinės charakteristikos. Pirmoje vietoje – jėga ir sveikata (53%), paskui seka kenksmingų įpročių neturėjimas (42%) ir užbaigia top trejetuką apsirūpinimas (35%). Raumenys raumenimis, o soliariumams reikalingi pinigai. Tokiame fone tradicinė moterų svajonė, „kad už jo kaip už mūro sienos“ įgavo visiškai kitą reikšmę. „Vyrams susidaro klaidingas įspūdis, kad reikia atitikti „patino“ įvaizdį’ – mano psichologai. – Ir mėgindami sukurti idealaus mačo įvaizdį, vyrai, kaip taisyklė, pradeda intensyviai užsiimti sportu, vartoti anabolikus ir besivaikydami idealaus kūno praranda sveikatą“.

Be to, hiperbolizuotas žurnalinių modelių seksualumas verčia vyrus abejoti savo vyriškumu, dėl ko jaunuoliai pradeda patirti rimtų sunkumų santykiuose su realiomis moterimis. Tuo pat metu protingų vyrų reikia 32-ms procentams, o ištikimų – vis19-ai procentų merginų. Reitingą užbaigia gerumas, nekonfliktiškumas, ūkiškumas – šias tikri vyro savybes šiandien merginos laiko atgyvenomis ir „rožiniais snargliais“.

Ir tai, beje – irgi iš glamūro pasaulio. Atlikite nedidelį eksperimentą. Paimkite bet kokią garsių prekių ženklų automobilių ar drabužių reklamą ir paprašykite pažįstamų keliais žodžiais nusakyti pavaizduotų ten žmonių savybes. Greičiausiai atsakymai apie vyrų vaizdinius bus „jėga, agresyvumas, brutualumas, nepriklausomybė, pasitikėjimas savimi“, o apie moteris „seksualumas, nepriklausomybė, pasitikėjimas savimi“.

Įprastame gyvenime mes, žinoma, nenagrinėjame kiekvieno į akis pakliuvusio reklaminio plakato su tokiu detalumu. Tačiau tai visiškai nesvarbu. Pasąmonė praryja siūlomą mišinį iš grožio, puikybės ir egoizmo kaip kompleksinius pietus. Ideali moteris – seksuali ir savim pasitikinti, idealus vyras – brutualus ir save įsimylėjęs. O gyvena šitie viršžmogiai vadovaudamiesi reklaminiais šūkiais, „įsiklausydami į savo troškimus“, „atsiduodami instinktams“ ir „imdami iš gyvenimo viską“. Nieko nuostabaus, kad mėgindami būti panašiais į glamūriškus pusdievius, jauni žmonės nevalingai kopijuoja ne tik išvaizdą, bet ir elgesio modelius, kuriuos transliuoja reklaminiai vaizdiniai.

Greta išvaizdos etalonų, reklaminiai vaizdiniai įperša ir pakankamai primityvius elgesio bei bendravimo modelius. Jaunuoliams susidaro įspūdis, kad visiškai normalūs yra paviršutiniški, negilūs santykiai. Tačiau tuo pat metu labai svarbus ryškus seksualus patrauklumas ir su juo susijusios materialinės vertybės. Jeigu to neturi, tai tu nevykėlis ir neturi teisės į laimę. Tokie modeliai gali formuoti ar sustiprinti jau turimus nepilnavertiškumo kompleksus.

Vyrai nusiteikia nesėkmėms seksualiniame gyvenime, lygindami save su jaunais ir turtingais gražuoliais ir matydami atitinkamus vaizdinius reklamoje. O pagrindinis reklamos, kurioje esama moteriško vaizdinio tikslas – įteigti, kad moteris turi būti aktyvi ir socialiniame, ir profesionaliame, ir intymiame gyvenime. Ramios namų šeimininkės paveikslas šiandien nepopuliarus. Vyrai šiandien nori matyti šalia savęs žmoną su aktyvia gyvenimiška pozicija. Klasikinės namų šeimininkės, kurios pasišvenčia vyrui ir vaikams ir nepasilieka laiko saviems interesams, vis dažniau lieka vienišos.

Kai kuriuos evoliucionistus tokios permainos netgi džiugina. Pagaliau mes atsikratysime įvairių visuomeninių rėmų ir stereotipų, grįždami į „natūralią būseną“ ir betarpišką bendravimą tarp lyčių: „Jūs patrauklus, aš irgi velniškai patrauklus. Kam gaišti laiką?“ o vysokiausi sąlygotumai, tokie kaip dvasinis artumas, bendri interesai – neįsipaišo į gyvenimo „čia ir dabar“ koncepciją. Kol ieškai savo žmogaus, laikas praeina, grožis nublanksta ir tu atsiduri už gražaus gyvenimo su glamūrišku blizgesiu borto.

www




 

Comments are closed.