Animacinių filmų poveikis

Suaugusių žmonių supratimu, animaciniai filmukai yra skirti vaikams. Tačiau daugybei tėvų vakarietiški filmai kelia abejonių dėl jų saugumo. Tėvai vis labiau nerimauja, kai vaikai tuos filmukus žiūri. Intuicija kužda, kad per tą laiką, kai vaikai sėdi priešais ekranus, vyksta kažkas neteisingo.

Mes tvirtiname, kad dauguma vakarietiškų animacinių filmukų nėra nekenksmingi, jų jokiais būdais negalima rodyti vaikams, o tie filmukai, kurie nepatenka į šią grupę, turi būti rodomi tėvams prižiūrint ir atitinkamai komentuojant. Kitaip kyla didelė rizika, kad vaikus išauklės anaiptol ne jų tėvai. Milijonai tėvų leidžia žiūrėti vaikams filmukus, kurių prieš tai neperžiūrėjo patys. Juk pasaka ir filmukas vaikui yra tai, kas formuoja jo aplinkinio pasaulio modelį. Tai mamos ir tėčio, draugo ir priešo, gėrio ir blogio sampratos, ir viso kito, į ką jis vėliau orientuosis visą likusį gyvenimą. Beje, nuo šito auklėjimo priklauso ir tai, ar vaikas ateis jums į pagalbą senatvėje, ar tiesiog įkiš į senelių namus, manydamas, kad taip ir reikia daryti.

Vaikas beveik visą informaciją suvokia kaip vaizdinius, iš tų vaizdinių jis vėliau susikuria savo pasaulio modelį ir pačia svarbiausia to modelio detale galima pavadinti moters, merginos, mergaitės vaizdinį. Žiūrėdamos į herojes, mergaitės įsisavina būsimo seksualinio elgesio stereotipus, o berniukams susiformuoja matrica, kurios dėka jis nesąmoningai rinksis gyvenimo draugę, savo būsimų vaikų motiną. Ir kalba eina labiau apie vidines, dvasines savybes, kurias atspindi išorė ir animacinių herojų elgesys.

AR DARO POVEIKĮ FILMUKAI?

Šios tematikos tyrėjai peržiūrėjo daugybę vakarietišku animacinių filmukų, atrinko epizodus, kuriuose veikia moteriškos lyties herojės ir parodė juos vaikų psichologams. Tie buvo šokiruoti tuo, ką pamatė, o tyrėjai buvo šokiruoti psichologų išvadomis. Pasirodė, kad daugumos amerikietiškų filmukų herojės yra sukonstruotos tokiu būdu, kad sistemingas filmukų žiūrėjimas vaikams palaipsniui sunaikina giminės pratęsimo funkciją.

Toks rezultatas pasiekiamas štai kaip. Iš moters vaizdinio pašalinama visa romantika ir paslaptingumas, herojės vaizduojamos su visu suaugusių moterų realizmu, fiziologiškumu ir žiaurumu. Tuo pat metu išjuokiamos tradicinės mūsų tautai moteriškos savybės, tos pačios, kurias transliuoja mūsiškiai filmukai – dorumas, švelnumas, skaistybė, drovumas, dosnumas, kuklumas ir motinystė.

Tai, ką amerikietiški filmukai padaro su mūsų vaikais, galima suformuluoti labai trumpai: intelektualinis tvirkinimas. Tai profesionalių vaikų psichologų nuomonė.

POVEIKIO MECHANIZMAI

Dabar pakalbėkime apie vaikų psichikos pakeitimo mechaniką, pagrįstą sąvokų sukeitimu. Priemonės čia tokios paprastos ir taip dažnai sutinkamos vakarietiškuose filmuose, ir tokios akivaizdžios, kad nevalingai nusistebi, kaip to nepastebi suaugę žmonės, kodėl jie tuo nesipiktina.

Pradėkime nuo paprasčiausio dalyko – personažų spalvos ir spalvinės filmo gamos. Pasižiūrėkite bent kelis filmukus per bet kurią televiziją. Kaip pavyzdį paėmiau filmuką „Vinx Club“ – burtininkių mokyklą, kur kelios burtininkės nuolat pasiverčia fėjomis. Personažų spalvos – ryškios ir nuodingos, o kai iš paprastų mergaičių virsta fėjomis, procesą lydi įvairiaspalvis mirgėjimas ekrane (nuo ilgesnio žiūrėjimo man net galva įskaudo, o mano vaikas buvo taip prikaustytas prie ekrano, kad nustojo atsakinėti į mano klausimus). Šis metodas eksploatuoja vaikų psichikos savybę reaguoti į viską, kas ryšku. Tokiu būdu visas vaiko dėmesys prikaustytas prie personažo, kuris vedasi vaiką ten, kur nori, neduodamas galimybės atsitraukti ir pamąstyti. Dėl to maži vaikai viską meta, kai TV ekrane pasirodo reklama ir žiūri ją su tokiu dėmesiu.

Toliau – pagrindinės herojės veidas. Nereikia būti genijumi, kad pastebėtum, jog visų amerikietiškų filmų herojų veidai yra vienodi. Dėl to veido mirgėjimo ekrane dažnumo jis galiausiai pavirsta estetiniu stereotipu. Tokiu būdu mergaitės sieks vėliau atrodyti tokiomis, kaip tų filmukų herojės. O berniukai ieškos moterų, orientuodamiesi į tą patį. Tai naujos grožio matricos kūrimo procesas.

Beje, amerikietiškų filmukų personažai ne tik turi panašias išorės savybes, bet ir jų kalbos maniera vienoda. Štai jums ir dar viena jūsų vaikų proto kontrolės technologija, dar vienas į jūsų mažylių pasąmonę įkalamas inkaras.

Amerikietiškos romantiškos herojės, kurias vaikai užjaučia, kurias mėgdžioja, apdovanojamos pykčio, įniršio ir žiaurumo atributais. Ar galite įsivaizduoti lietuvišką karalaitę, kuri mušasi kaip vyras, siunta ir keikiasi? O štai princesė iš Šreko daužosi kaip vyras ir daro tai su skoniu, linksmai, užkrečiamai. Vyksta moters pavertimas vyru, o tai vėliau, vaikams užaugus, transformuosis į seksualinę dezorientaciją. Galbūt dėl to ten pas juos tiek daug feminisčių ir lesbiečių?

SADIZMAS

Pasiremdami „Šreku“, pakalbėkime apie sadizmą. Jei matėte šį filmuką, tikriausiai pamenate, kaip princesė pradeda dainuoti ir gretimais iš lizdo pakyla paukštis n(lizde keli kiaušiniai) ir pradeda švilpauti paskui princesę, tačiau po kurio laiko pastaroji paaukština savo balsą ir paukščiukas susprogsta. Princesė sutrikusi, tačiau neilgam ir pradeda kepti tuos pačius kiaušinius, kurie liko lizde. Jei atkreipsite dėmesį į savo vaiką tuo momentu, pamatysite, kaip jis juokiasi, o ir jūs patys tikriausiai nusišypsojote. Jūs ką tik tapote liudininku, kaip perprogramuojamas protas, kaip jūsų akyse svetimi žmonės perkoduoja jūsų vaiko psichiką. Tai ne šiaip gražaus nužudymo scena, tai mirties sąvokos devalvacija. Šis epizodas užbraukia visą vaikiško požiūrio į pasaulį sistemą. Mūsų pasakų herojė negali būti klastinga ir žiauri, ji negali užmušti gyvūno, o priešingai – demonstruoja meilę viskam, kas gyva. Mūsų filmuose herojės iš varlių pavirsta gražiomis princesėmis, o Šreke princesė pavirto bjauria trole.

SEKSAS

Prisiminkite pagrindines herojes mūsų filmukuose, jų moteriškumas pasireiškia tiktai per dvasines savybes. Amerikietiškuose filmuose moterys yra realistiškos, fiziologiškos, turi puikiai išsivysčiusias suaugusių moterų formas, amerikietiškų herojų elgesyje nerasime doros ir skaistumo, to, kas atskiria produkciją, skirtą vaikams ir suaugusiems. Amerikietiškos herojės, reikšdamos simpatiją priešingai lyčiai, nesidrovi, nenuleidžia akių žemyn, o elgiasi, kaip šilto ir šalto patyrusios tam tikros profesijos moterys, kurios gundo vulgariai ir konkrečiai. O vaikai herojų elgesį kopijuoja praktiškai automatiškai.

Mūsų filmukuose pati didžiausia erotika – tai herojai, laikantys vienas kitą už rankos, o bučiniai paslėpti, jie tik simboliški. Užsienio filmukuose viskas atvira, kaip pas suaugusius. Lūpos atvertos ir aistringos, liečiasi prie moters kaip prie įprasto daikto. Pavyzdžiui, Šrekas nešasi princesę ant peties, o paskui taip stumteli, kad toji nulekia į krūmus, ir visa tai jai patinka. Mūsų gi filmukuose herojų nestumdo ir netampo, nes su moterimis taip elgtis negalima. Amerikiečių filmukai formuoja kitokį požiūrį, kaip reikia elgtis su moterimis. Dėl tokio įdiegto stereotipo, kaip teigia psichologai, vėliau lyčių santykiuose meilę, pagarbą ir santuoką pakeičia partnerystės stereotipas. O seksuali partnerystė, kaip mes puikiai žinome, nereiškia šeimos kūrimo ir giminės pratęsimo.

Psichologai įspėja, kad suaugusių elgesio stereotipai, tame tarpe, susiję su erotika, negali būti rodomi vaikiškuose filmuose – tai anksčiau laiko sužadina vaikuose potraukį tam, kam jis dar nėra nei funkcionaliai, nei morališkai pasirengęs. Tie pergyvenimai sužaloja vaiko psichiką ir ateityje tai baigsis seksualinėmis problemomis, sunkumais kuriant šeimas ir pratęsiant giminę. Už fizinį vaikų tvirkinimą kaltinami pedofilai, o už moralinį tvirkinimą tenka kaltinti amerikietiškus filmukus. Kaip tvirtina vaikų psichologai, tik per romantiką ir drovumą priešingos lyties akivaizdoje berniukas gali tapti tikru vyru, tik kukli, skaisti mergaitė gali pritraukti prie savęs tikrus vyrus, o ne išsigimėlius niš animacinių filmukų, kuriais šiandien knibžda mūsų miestai. Mūsų vaikai patiria tokią masinę animacijos įtaką, kad vis daugiau vaikų kenčia negalavimą, kurį psichologai pavadino „romantikos badu vaikų tarpe“.

MOTERS VAIZDINYS

Pats svarbiausias ir švenčiausias – moters vaizdinys visose pasaulio pasakose – tai motinos vaizdinys. O dabar prisiminkite visus amerikietiškus filmukus, kuriuos esate matęs ir štai ką pastebėsite: mama, motinystė tradiciniu būdu parodyti tiktai pasakose apie gyvūnus („Liūtas karalius“, „101 dalmatinas“ ir panašiai), tos scenos kupinos sentimentalių ir labai gerų scenų, kai gyvūnų mamos rūpinasi savo meškiukais, kačiukais ir panašiai. Amerikietiškuose animaciniuose filmuose jūs nerasite nė vienos žmonių giminės motinos su tokiomis savybėmis. Priešingai – akivaizdžiai matoma, kai filmukų pagalba vaikams diegiamos visiškai kitos idėjos.

Naudojant regimuosius vaizdinius, kurie šmėsteli ekrane labai trumpą laiką ir kurių sąmonė nesugeba pagauti ir kritiškai įvertinti, tokie vaizdiniai iškart patenka tiesiai į pasąmonę kaip kad hipnotiška įtaiga (kažkas panašaus į 25 kadro efektą). Tuos šmėstelėjusius epizodus galima pastebėti tik žiūrint filmuką sulėtintai, o įprastu režimu prieš akis tiesiog kažkas sumirga ir jūs nesuteikiate tam jokios reikšmės. Pasižiūrėkite hipnotinio poveikio pavyzdį:

Pavyzdys paimtas iš „Gražuolės ir pabaisos“. Tai du kadrai, pirmame matome, kaip gražuolė pradeda judėti ir juda iš dešinės į kairę, o antrame kadre ji baigia savo judesį kairėje ekrano pusėje. Per tą laiką moteris su vaikais, esanti pirmame plane, pasikeitė kelis kartus ir išvaizda jos buvo daugmaž tokia pati, kaip šiose nuotraukose. Gražuolė judėjo iš dešinės į kairę mažiau kaip sekundę, o moteris su vaikais per tą laiką spėjo pakeisti 8 bjaurias pozas. Ką gi mes matome, žiūrėdami sulėtintus kadrus? O pamatėme mes štai ką: pirmame plane jau nejauna ir negraži, baisiai susierzinusi ir įpykusi moteris su vaikais, primenanti motininę kiaulę su glėbiu paršelių. Kaip jums patinka toks Motinos vaizdinys, kurį įkala jūsų vaikams į galvas?

O antrame plane aukščiau visko iškilusi graži, jauna, grakšti herojė. Tokie kadrai įdiegia mergaitėms pasibjaurėjimą motinyste apskritai, ir daugiavaike motinyste konkrečiai. Įtaiga čionai vyksta tokia: arba tu bjauri, sena, vargana motina, arba graži ir jauna, bet tada negimdyk. Ką pasirinksite jūs? O jūsų dukrai netgi neleidžiama pasirinkti, tas pasirinkimas per prievartą įkalamas į vaiko pasąmonę.

Moters vaizdinys – tai žmonos ir motinos vaizdinys, būtent taip jie turi užsifiksuoti pasąmonėje. Mergaitėms – tai pavyzdys, kurį jos ims mėgdžioti realiame gyvenime. Berniukams – pavyzdys tos moters, kurią jis pasirinks ateityje.

Šaltinis

Patiko straipsnis? Pasidalinkite su draugais tinkluose!